Technologia Ridley'a
PRODUKCJA I TESTY
Ridley ma prostą filozofię projektowania — zbudować najlepiej jeżdżący rower. Najważniejszy impuls dla każdego projektu pochodzi od kolarzy – profesjonalnych zawodników, ścigających się w klubach oraz amatorów – pasjonatów spośród, których wszyscy mają takie samo pragnienie: posiadać najlepszy rower na świecie. Z pomocą inżynierii komputerowej to pragnienie zamieniane jest w projekt, a następnie powstaje prototyp roweru. Kolejno tworzona jest cała seria prototypów. Analizowane są profile rur, materiały i geometria ramy. W laboratorium testowana jest wytrzymałość, a następnie wykonuje się serię jazd testowych, aż do chwili, gdy rower, który nosi to imię jeździ jak Ridley.
Ramy karbonowe Ridley’a złożone są z ponad 100 części materiału z włókna węglowego, a każda warstwa przygotowanych włókien musi być ułożona w sposób zapewniający właściwą wytrzymałość i odpowiadać normom. Korzystając z potencjału swoich inżynierów Ridley wypracował ostateczny sposób ich łączenia. Wykorzystano ponad 100-letnie dziedzictwo kolarskie Belgii, aby być pewnym, że wytrzymałość, sztywność oraz normy osiągnięte w laboratorium przekładają się na legendarne już osiągnięcia na szosie. Używając najbardziej zaawansowanych włókien karbonowych dostępnych obecnie do budowy rowerów Ridley wybiera każdą część włókna węglowego odpowiednio do pozycji i miejsca jakie zajmuje wg schematu ułożenia karbonu. Schemat ułożenia jest planem określającym jak każdy kawałek karbonu zostanie ułożony w profilu ramy.
Wskaźnik wytrzymałości w tonach jest bardzo prosty – odnosi się poprostu do wskaźnika wytrzymałości lub współczynnika rozciągliwości karbonu. Współczynnik rozciągliwości określa jaka masa na milimetr kwadratowy włókna karbonowego jest potrzebna, aby nastąpiło rozciągnięcie. Im wyższy wskaźnik tym mocniejszy karbon, a więc potrzebna jest mniejsza ilość materiału.
Ridley stosuje włókna węglowe o wysokim współczynniku wytrzymałości 60, 50, 40, 30 i 24-ton. Każdy rodzaj karbonu posiada jednak inne właściwości w związku z czym w Ridley’u stosuje się typ karbonu odpowiedni dla położenia i charakterystyki danej ramy. Na przykład w modelu Noah użyto 3 typów karbonu, aby osiągnąć odpowiednie połączenie sztywności bocznej, niskiej wagi i jakości jazdy. W Orionie zastosowano karbon 24-tony dla zapewnienia najlepszej harmonii pomiędzy komfortem i przyspieszeniem.
Od wprowadzenia pierwszej ramy karbonowej Ridley’a w roku 2000 nieustannie udoskonalana jest struktura i sposób układania włókien węglowych poprzez optymalizację technik kompresji i eksperymentowanie z włóknami węglowymi o różnych współczynnikach. Ten ciągły wysiłek sprawia, że rowery Ridley’a są dzisiaj produktami o tak wysokiej jakości. W Ridley'u kolarstwo to pasja, wkładana jest we wszystko co jest tworzone.
BADANIA i ROZWÓJ
Ridley stosuje wiele technik do obniżenia wagi swoich ram. Uzyskanie czystego wnętrza rur ramy jest podstawową częścią procesu produkcji, gdyż pomaga w redukcji wagi oraz pozwala stworzyć bardziej zwartą i mocniejszą warstwę karbonu. Rezultat ten uzyskuje się poprzez użycie rdzeni piankowych podczas produkcji. Przygotowany karbon zostaje owinięty wokół rdzeni piankowych co eliminuje możliwość powstania fałd wewnątrz rury. Kiedy karbon jest już owinięty delikatnie usuwa się rdzeń. Oszczędność wagi uzyskuje się także przez konstruowanie ram z różnych materiałów, na przykład karbon 60-ton Ridley’a jest ekstremalnie lekki zapewniając jednocześnie zwiększoną sztywność boczną w kluczowych obszarach ramy. W wyższych modelach ram aluminiowych Ridley stosuje rury z potrójnie cieniowanego aluminium, które obniża wagę i zwiększa wytrzymałość.
MALOWANIE I PROJEKT GRAFICZNY
Ridley dołączył do świata kolarstwa malując ramy i to pozostało podstawą technologii Ridley’a. Ramy Ridley’a są nadal malowanie w Belgii gdzie nieustannie dąży się do polepszenia połysku i trwałości powłok malarskich. Poprzez zastosowanie opatentowanej technologii R-Surface i pokrywanie kluczowych obszarów ramy strukturalną powłoką malarską w celu kontroli przepływu powietrza, proces malarski został zintegrowany z aerodynamiką. Zaangażowanie z jakim w Ridley’u podchodzi się do profesjonalnego, wysokiej jakości malowania ram sięga daleko w ich głąb.
Ridley poczynił duże inwestycje i zredukował do mistrzowskiego poziomu wpływ procesów produkcji na środowisko. Farby proszkowe używane przez Ridley’a do malowania ram aluminiowych i aluminiowo – karbonowych posiadają najniższy wpływ na środowisko spośród wszystkich systemów malarskich , a co więcej odzyskiwane jest bezpośrednio 98% odpadów, a pozostałe 2% filtruje się następnie
z atmosfery. W zimie, do ogrzewania fabryki odzyskiwane jest powietrze przefiltrowane z kabin lakierniczych. Ramy karbonowe, które
nie mogą być poddane podwyższonej temperaturze podczas procesu malowania proszkowego, są malowane w systemie farb wodnych, bezrozpuszczalnikowych. Sterowane komputerowo urządzenia malarskie w zależności od złożoności malowanego elementu zmniejszają lub zwiększają automatycznie ilość używanej farby w celu oszczędności energii i eliminacji odpadów.
RECYCLING
Wspierając wysiłki przemysłu rowerowego zmierzające do uczynienia kolarstwa sportem bardziej przyjaznym środowisku naturalnemu w Ridley’u wdrożono unikalny program recyclingu. Wszystkie ramy zwrócone do Ridley’a niezależnie czy to w ramach gwarancji czy wymiany powypadkowej są poddawane recyclingowi. Wszystkie ramy aluminiowe, ramy karbonowe, części aluminiowe, części karbonowe objęte są programem recyclingu. W Ridley’u recyclingowi poddaje się ponadto wszelkie opakowania, kartony po ramach i materiały do zabezpieczenia produktów, aby mieć udział w pozostawieniu jak najmniejszego śladu po procesie produkcyjnym. W Ridley’u budowane są naprawdę szybkie rowery i nadal rozwijana będzie technologia jednak powodem do dumy jest również fakt, że taka sama ilość energii i zaangażowania wkładana jest także w proces recyclingu.
(ANT)ARKTYKA MA ZNACZENIE: OD EKSPEDYCJI DO EKSPOZYCJI O ZEROWEJ-EMISJI (www.antarcticmatters.com):
Ridley jest partnerem tego stworzonego przez artystów projektu mającego na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat konsekwencji zmian klimatu. W praktyce, (Ant)Arktyka Ma Znaczenie składa się z dwunastu kontenerów, które zostały przystosowane przez różnych belgijskich artystów do stworzenia mobilnej ekspozycji na temat zmian klimatu. Wystawa wyruszyła z Brugii z końcem 2009 roku na trzyletnią podróż dookoła świata na pokładzie kontenerowców. W kontenerze związanym z energią Ridley umieścił kilka rodzajów rowerów przy pomocy, których za pomocą generatora gromadzona jest energia wytworzona siłą ludzkich mięśni. Użycie mocy pedałowania do produkcji elektryczności jest bardzo efektywną i kreatywna formą pokazania ludziom potęgi energii.